Annotating a Text by Samina Hadi-Tabassum

Annotating a text

Annotate sample

The Panamanian students learned to annotate a text. We read an article together on teenage brains. It was a difficult article filled with many pieces of information. I walked them through the article, asking questions and making sure to check for comprehension. During the reading, I asked them to write on the article and annotate the text by underlining key information, putting a star next to important vocabulary and circling unclear passages. We also talked about marginalia and the need to write notes on the margin. The left margin could be where students summarize the text while the right margin could be where they pose questions and challenge the author. It was shocking to the Panamanian teachers that students would be allowed to write on the texts. Many of them talked about being forbidden to write in texts, especially since they were often passed down from one sibling to another. Yet, they also understood the importance of students interacting with the text and having a dialogue with the author along the margins–even if it means on a separate piece of paper.

Anotando un Texto

Los estudiantes de Panamá aprendieron como anotar un texto. Leímos un artículo junto sobre los cerebros de adolescentes. Fue un artículo difícil lleno de mucha información. Los acompañe y guía por el articulo y les pregunte preguntas para asegurar la comprensión. Durante la lectura, les pedí que escribieran en el artículo y anotaran el texto al subrayar información clave, poner una estrella alado de vocabulario importante y encerrar en un círculo pasajes que no eran claro. También hablamos de como debíamos poner notas en los márgenes. El margen izquierdo era donde los estudiantes resumían el texto, y en el margen de la derecha escribían preguntas y contradecían al autor. Fue una sorpresa tremenda para los maestros de Panamá que los estudiantes pudieran escribir en los márgenes. Muchos de ellos hablaron de cómo era prohibido escribir en los textos, especialmente cuando los compartían entre hermanos. Aun así, entendieron la importancia de tratar el texto de una manera activa y dialogar con el autor en los margines- aunque fuera en un pedazo de papel separado.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s