Using Thinkmarks for Reading Comprehension by Samina Hadi-Tabassum

In our reading comprehension lessons, we talked about the Holy Trinity: before reading, during reading and after reading. I taught the Panamanian teachers to preview the text before reading, to ask prediction questions and to build background knowledge if the students do not know anything about the book’s subject matter. For example, before reading a book, ask the students to identify the author and illustrator, have them note the difference between the front cover and the back cover, mention how the information on the spine is used to locate the book in a library and then also ask prediction questions by having them guess what the book will be about. Next, if the students do not know anything about the subject matter such as life on a farm, then build background knowledge about farms for about 10-15 minutes by showing and explaining pictures of a farm.During reading, a teacher should stop and “talk aloud” to her/himself so students can see you modeling good comprehension techniques. Get the students to stop and think about what they are reading. Get them to guess the meaning of unknown vocabulary words. One way to do this is by having students complete a Thinkmark (sort of like a bookmark) which allows them to stop after every page and write a quick and short summary of what they just read. After reading the whole text, the teacher can ask comprehension questions, use a graffiti mural, have students act out the story through drama, use graphic organizers to check for understanding as well as assess their vocabulary knowledge. The Panamanian teachers appreciated these ideas and will take them back to their classrooms.

Thinkmarks

En nuestras lecciones de comprensión de lectura, hablamos sobre la Trinidad: antes de leer, durante la lectura, y después de leer. Les enseñe a los maestros de Panamá como examinar el texto antes de leer, como hacer preguntas de predicción y como crear un conocimiento básico si los estudiantes no saben nada sobre el tema del libro. Por ejemplo, antes de leer los libros, pídele a los estudiantes que identifiquen el autor e ilustrador, comparen la diferencia entre la portada y la anteportada, menciona como la información en la dorsal del libro se puede usar para localizar el libro en la biblioteca y que predigan lo que el tema del libro será. Después, si no saben mucho del tema como la vida en una granja, crear conocimiento de fondo al leer sobre granjas por 10-15 minutos al demostrar y explicar imágenes de una granja. Durante la lectura, el maestro debe parar y “hablar en voz alta” a sí mismo para que los estudiantes vean como modelas buenas técnicas de compresión. Consigue que los estudiantes paren y piensen de lo que están leyendo. Consigue que adivinen las palabras de vocabulario que no conocen. Una manera de conseguir esto es de crear una Thinkmark (como un marca páginas) en el cual les permite parar después de cada página y escribir un resume corto de lo que acaban de leer. Después de leer todo el texto, el maestro preguntas de compresión, usa un mural de grafiti, que actúen la historia en forma dramática, usar organizadores gráficos para revisar el entendimiento y revisar su entendimiento del vocabulario. Los maestros de Panamá apreciaron las ideas y las llevaran a sus salones.

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