Phonics, Phonemic Awareness and Phonetics by Samina Hadi-Tabassum

  We started our workshop by talking about the challenging aspects of English. We know that English has a strange history with so many language origins integrated into its phonology: German, French, Danish, Viking, Latin, Greek, Italian and Spanish. We also know that English is an opaque language because the number of letters does not match the number of sounds: 1. FREIGHT: This word has 7 letters but 4 sounds. 2. COUGH: This word has 5 letters but 3 sounds. Spanish on the other hand is a perfectly transparent language in which every letter makes a sound and there is a one-to-one correspondence between letters and sounds. 1. MANO: This word has 4 letters and 4 sounds. 2. ABUELO:: This word has 6 letters and 6 sounds. Therefore, it is imperative that a teacher teach the 44 sounds in English and their corresponding spellings. Teachers can create a sound spelling board to help students learn these specific sounds and their spellings. For example, the /f/ sound can be spelled with the letters [f, ff, ph, gh]. The /k/ sound can be spelled with a [c, k, and _ck] spelling. OC Sound Spelling Cards sound chart We also practiced our Jolly Phonics songs which helps students learn the sounds of English through songs and actions. JL106-Letter-Sound-Strips jollyphonics 2 jolly phonics Lastly, the students practiced Michael Heggerty’s phonemic awareness curriculum in which the Panamanian teachers were compounding words, segmenting words, segmenting sounds, checking to see if words rhymed, deleting end sounds, changing end sounds, deleting initial sounds, etc. heggerty book Capture Lastly, we talked about teaching phonetics and showing children how to contour their mouths in order to make the sounds of English. phoneme_chart_by_theendisnearus-d8d5osk phonetics

Fonica, Conciencia Fonemica, y Fonetica

Empezamos nuestro taller por hablar de los aspectos difíciles del inglés. Sabemos que el inglés tiene una historia extraña con tantos orígenes lingüísticos integrados en su fonología: alemán, francés, danés, vikingo, latín, griego, italiano y español. También sabemos que el inglés es un lenguaje opaco debido al hecho de que el número de letras no coincide con el número de sonidos:

  1. FREIGHT (Carga): Esta palabra tiene 7 letras pero 4 sonidos en inglés
  2. COUGH (Toser): Esta palabra tiene 5 letras pero 3 sonidos en inglés

El español por la otra parte es un lenguaje perfectamente transparente en el cual cada letra hace un sonido y hay una correspondencia uno a uno entre las letras y los sonidos.

  1. MANO: Esta palabra tiene 4 letras y 4 sonidos.
  2. ABUELO: Esta palabra tiene 6 letras y 6 sonidos.

Por lo tanto, es imperativo que un maestro enseñe los 44 sonidos en inglés y sus correspondientes ortografías. Los profesores pueden crear un tablero de la ortografía de sonido para ayudar a los estudiantes a aprender estos sonidos específicos y sus ortagrafías.

Por ejemplo, el sonido /f/ puede ser deletrado con las letras [f, ff, ph, gh].

El sonido /k/ puede ser deletreado con la ortagrafias [c, k, y _ck].

También practicamos nuestras canciones Jolly Phonics que ayuda a los estudiantes a aprender los sonidos de inglés a través de canciones y acciones.

Por último, los estudiantes practicaron el currículo de conciencia fonética de Michael Heggerty en la que los maestros panameños fueron agravando palabras, la segmentación de palabras, segmentar los sonidos, revisar si las palabras rimaban, quitar los últimos sonidos, cambiando los últimos sonidos, eliminando los sonidos iniciales, etc.

Por último, hablamos de la enseñanza de la fonética y el mostrar a los niños cómo contornear sus bocas con el fin de hacer los sonidos de inglés.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s